اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی و نحوه اجتناب از آنها | قسمت دوم

 


؛؛ در قسمت قبل به هفت مورد از پانزده مورد اشتباه رایج مابین زنبورداران مبتدی پرداخته شد و در ادامه در سایت زنبورداری و پرورش ملکه ارجان به هشت مورد دیگر از این اشتباهات پرداخته خواهد شد که امید است مفید واقه شود!


اشتباهات رایج زنبورداری مبتدی و نحوه اجتناب از آنها | قسمت اول

8 » نادیده گرفتن  تجهیزات محافظ
اشتباهات مبتدی زنبورداری – نادیده گرفتن کار با تجهیزات محافظ

بودن در کنار زنبورها و کار با کندوها ، ستون فقرات زنبورداری است. زنبورداران مبتدی باید بدانند که گاهی زنبورها آشفته می شوند و ممکن است متخاصم شوند. استفاده از وسایل حفاظتی در برابر نیش زنبور عسل برای همه زنبورداران ضروری است. برخی از افراد به نیش زنبور آلرژی ندارند اما بسیاری از نیش ها می توانند شما را در بیمارستان بستری کنند. برای جلوگیری از نیش زنبور باید تجهیزات محافظ خوبی داشته باشید. این شامل یک لباس زنبورداری ، چکمه و دستکش است . وسایل پوششی نیز باید در میان وسایل زنبورداری شما وجود داشته باشد. هر بار که با زنبورهای خود کار می کنید باید از لباس محافظ استفاده کنید.

تجهیزات محافظ و مناسب را از فروشندگان قابل اعتماد خریداری کنید. شما قرار است در هر نوع آب و هوا و در تمام فصول در اطراف زنبورها کار کنید. داشتن تجهیزات محافظ برای هوای گرم و سرد بسیار مهم است . زنبورداران مبتدی گاهی اوقات فاقد لباس محافظ برای برخی از انواع آب و هوا هستند و بدون محافظت کافی در برابر نیش زنبور از کندو بازدید می کنند. زنبورها با نیشی که میزنند و باعث تحریک دیگر زنبورها شوند. چنین کلنی زنبور عسلی می تواند برای حمله به افراد و حیوانات در آن منطقه بیشتر خطرساز باشد.

استفاده از دود در طول بازدید از کندو به محافظت از شما کمک می کند. دود باعث می‌شود زنبورها عسل را بنوشند. در حالی که آنها این کار را انجام می دهند، شما به راحتی به فعالیت های خود می پردازید.علاوه بر این از دود در مناطقی که نیش می خورید نیز استفاده کنید تا فرمون های آزاد شده در هنگام نیش زنبور را بپوشانید. با کسب تجربه در کار با زنبورها ممکن است روش‌های نوظهوری را برای آرام کردن زنبورها امتحان کنید، مانند پاشیدن شربت شکر به جای دود کردن کندو.

9 » نادیده گرفتن بیماری های زنبورها
اشتباهات مبتدی زنبورداری - بیماری های زنبور عسل

بیماری هایی که زنبورعسل را درگیر میکنند این توان را دارند که به سرعت در یک کلنی و یا در سراسر یک زنبورستان پخش شوند. این بیماری ها به راحتی و با روش های صحیح قابل کنترل هستند.
به عنوان بخشی از تحقیقات خود قبل از شروع زنبورداری، دریابید که چگونه بدترین بیماری های زنبور عسل را شناسایی کنید . تشخیص زود هنگام بیماری ها به شما این امکان را می دهد که قبل از اینکه باعث تخریب کلنی زنبور عسل شما شوند، آنها را کنترل کنید.

از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های مولد و گچی اشاره کرد. برخی از بیماری های زنبورهای عسل به عنوان موارد خطرساز دسته بندی می شوند و انتظار می رود زنبوردارانی که این بیماری ها را در کلنی های زنبور عسل خود مشاهده می کنند، به مقامات و زنبورداران همکار اطلاع دهند.

بیماری‌های زنبور عسل توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند و توسط عوامل متعدد دیگری تسریع می‌شوند. ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها همگی به طرق مختلف زنبورها را درگیر می کنند. آن بیماری هایی با درجات مختلف موجب تأثیرگذاری بر کلنی زنبور عسل می شوند.

عواملی مانند تهویه هوا و ژنتیک ملکه نیز به توانایی برخی از بیماری های زنبور عسل در تحت کنترل گرفتن کلنی کمک می کند. زنبورداران مبتدی باید از این عوامل و همچنین نحوه کنترل آنها آگاه باشند. برخی از آفات زنبور عسل نیز باعث گسترش بیماری یا ایجاد شرایطی در زنبورها می شوند که به عنوان بیماری خطرناک طبقه بندی می شوند.

اطلاعات درمانی بیماری هایی که در کلنی زنبور عسل شناسایی شده اند در دسترس همگان هستند. انتظار می رود زنبوردار بیماری ایجاد کننده مشکلات در کلنی خود را شناسایی کند و به دنبال درمان مناسب باشد. اعمال درمان ها نیز بیشتر وظیفه زنبوردار است.زنبورداران مبتدی تا زمانی که تجربه کافی کسب نمایند. ، باید از یک زنبوردار باتجربه برای شناسایی بیماری ها و اعمال درمان کمک بخواهند.

10 » انجام ندادن اقدامات کافی در مورد امنیت
اشتباهات مبتدی زنبورداری - پیشگیری و امنیت از سرقت کندو

امنیت یا کندوی عسل یک نیاز بسیار مهم برای زنبورداری است و این شامل امنیت از حیوانات وحشی، حشرات مخرب و انسان است. حیوانات وحشی مانند خرس در جستجوی عسل به کندوها حمله می کنند و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به کندو و کلنی زنبور عسل وارد کنند.

افرادی با نیت های بد نیز پیدا میشوند و کندوها و زنبورهای موجود در آنها را می دزدند. بعضی دیگر ممکن است فقط قاب کندوهای مورد علاقه خود را بدزدند ، مانند قاب های تخم ولارو  یا قاب هایی با عسل ذخیره شده . ایمن کردن کندو در برابر این مزاحمان باعث می شود زنبورهای شما ایمن باشند و از مزایای زنبورداری خود لذت ببرید.

داشتن حصار در اطراف کندوهای شما مطمئناً میتواند دسترسی بیشتر حیوانات و افراد را به زنبورهای شما را قطع کند . با ارتفاع دادن کندو از سطح زمین دسترسی برخی از حشرات مخرب به کندوی شما را قطع میگردد.
مبتدیان میتوانند با استفاده از زنبورداران باتجربه، روش های مختلف مورد استفاده برای دور نگه داشتن حشرات و حیوانات را یاد بگیرند.این روش ها شامل استفاده از عوامل شیمیایی هستند. مواد بازدارنده بهترین محافظ برای زنبورها در برابر حیوانات و حشرات هستند. بهتر است از حمله جلوگیری کنید تا اینکه راهی برای کمک به کلنی زنبور عسل خود در بهبودی پس از حمله پیدا کنید.

محافظت از کندوهای عسل در برابر افراد مهم است و اول زنبورها را از تماس بیش از حد با مردم حفظ می کند. زنبورهایی که اغلب در اثر حرکت دچار اختلال می شوند ممکن است حالت تهاجمی پیدا کنند و افراد را نیش بزنند . این می تواند مشکلات زیادی را برای شما با همسایگان ایجاد کند.

مورد دوم افرادی هستند که کندوهای زنبور عسل را از زنبورستان شما می دزدند. این سارقان کندو بیشتر زنبوردار یا افرادی با دانش زنبورداری هستند. زنبورداران از دستگاه‌های مختلفی از جمله دوربین‌ها و ردیاب‌های GPS برای جلوگیری از سرقت و کمک به بازیابی کندوهای دزدیده شده استفاده می‌کنند.

11 » بچه دهی کندو
اشتباهات مبتدی زنبورداری - ازدحام برای بچه دهی

کلنی های بزرگ گاهی اراده به بچه دهی کرده و نیمی از آنها از خارج می شوند. هرجند ممکن است این اتفاق در سال اول کار برای شما رخ ندهد ولی این یک رفتار طبیعی برای زنبور عسل است و لذا آماده باشید که این اتفاق برای شما رخ دهد. زنبورداران مبتدی ممکن است با دیدن زنبورهای عسل خود در حال بچه دهی هستن بیش از حد نگران شوند.

قبل از شروع کردن به فعالیت زنبورداری، زمانی را صرف یادگیری اصول اولیه زنبورداری کنید. اگر به دانش کافی در مورد نحوه انجام این فعالیت ها مسلط نیستید، ممکن است به کلنی های زنبور عسل خود آسیب برسانید.به زنبورها اجازه دهید تا کلنی ها را تقسیم کنند و اگر می خواهند بچه دهی کنند. مجموعه ای که در کندو باقی می ماند به اندازه ای بزرگ است که کندو را حفظ کند. بچه دهی به دلیل اشتباه زنبوردار رخ نمی دهد. خودتان را در مورد اینکه چرا یک کلنی بچه داده سرزنش نکنید. تنها دلیل نگرانی شما میتواند این باشد که یک کلنی را به درستی مدیریت کرده باشید و کل کلنی کندو را رها کند.

زنبورداران باتجربه می دانند که چگونه آماده شدن برای بچه دهی را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنند. از طرف دیگر رفتار بچه دهی نشانگر این است که شما کلنی زنبور عسل را به خوبی حفظ کرده اید. یک کلنی زنبور عسل ضعیف دارای تعداد کمی زنبور است و رفتار انبوهی از خود نشان نمی دهد. بعد از اینکه کلنی زنبور عسل شما بچه دهی کرد ، یک زنبوردار باتجربه را دعوت کنید تا کلنی زنبور عسل باقی مانده را بازرسی کند. او میتواند در مورد قدرت کلنی و در صورت نیاز به تغذیه تکمیلی برای کلنی به شما توصیه های لازم را ارایه کند.

12 » نگهداری کندو کثیف
اشتباهات مبتدی زنبورداری - نگهداری کندو کثیف

شما به استانداردهای بالایی برای نظافت و بهداشت در زنبورداری مورد نیاز دارید. خود زنبورها در تمیز کردن کندو مهارت دارند. آنها فقط زمانی که خارج از کندو در حال پرواز هستند، مدفوع خود را از بدن خارج می کنند.زنبورها نیز دائماً به دنبال زباله در کندو هستند و آنها را بیرون می آورند. زنبوردار باید در رعایت بهداشت کندو نیز به زنبورها کمک کند. زنبورداران مبتدی ممکن است از این موضوع آگاه نباشند. تعدادی روش و تجهیزات نگهداری کندو وجود دارد که می توانید از آنها برای تشویق کلنی به رعایت بهداشت کندو استفاده کنید. ویژگی های کندو مانند تهویه خوب نیز به بهبود بهداشت کندو کمک می کند.

تمیز نکردن کندو و قسمت هایی از کندو از جمله اشتباهات رایج زنبورداران مبتدی است. این تمیز کردن دوره ای مورد نیاز برای تمیز نگه داشتن کندو، قاب ها و سایر اقلام کندو است. موم و بره موم برخی از قسمت های کندو باید حذف شود. شان های اضافی که در اطراف کندو باقی مانده است برای سوسک های کندو و سایر آفات زنبور عسل جذاب است. رفتار نظافت زنبورها آنها را تمیز و عاری از انگل هایی مانند کنه واروآ نگه می دارد. استفاده از پودر قند یا شربت پاشیده شده روی زنبورها باعث رفتار نظافتی و افزایش حذف انگل ها می شود.

کفی توری کفباز برای کندوها یک موضوع بحث برانگیز هستند. برخی از زنبورداران از این کفی ها حمایت میکنند ، در حالی که برخی دیگر مخالف هستند. منافذ این کفی ها اجازه می دهد زباله ها از کندو بر روی زمین ریخته و از کندو خارج شوند. و این برخلاف کفی های کندوهای کف بسته است که زباله ها را در کندو نگه می دارند. قبل از تصمیم گیری برای خرید و استفاده ، مزایا و معایب استفاده از کندو های کفباز را در زنبورداری خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

13 » شروع زنبورداری در حالی که آماده نیستید
اشتباهات مبتدی زنبورداری - شروع زنبورداری در حالی که آماده نیست

افراد مبتدی در زنبورداری اغلب به دلیل تمایل خود به حفظ زنبورها یا جذابیت سود حاصل از محصولات کندو دنبال این کار هستند. باید قبل از هر چیزی که شما را برای پیوستن به زنبورداری ترغیب می کند، آماده مطالعه و یادگیری در مورد زنبورداری باشید. یک زنبوردار مبتدی باید حداقل 3 کتاب زنبورداری را قبل از خرید اولین تجهیزات زنبورداری خود بخواند. سپس آنها باید در طول فعالیت زنبورداری خود به جستجو و خواندن مطالب مربوط به زنبورداری از منابع مختلف ادامه دهند. در اتحادیه های زنبورداری با زنبورداران دیگر تجارب  ودانش خود را مبادله کنید تا دامنه دانش زنبورداری خود را گسترش دهید.

مجموعه کاملی از کتاب‌های زنبورداری که باید توسط زنبورداران مبتدی خوانده شود، سطوح مختلف مهارت را پوشش می‌دهد. یک زنبوردار مبتدی باید به سراغ کتاب سطح مبتدی، کتاب سطح متوسط و کتاب سطح کارشناسی برود.اطلاعات و نکاتی که آنها از کتاب ها دریافت می کنند به زنبوردار در طول سال اول زنبورداری کمک می کند. پس از آن زنبوردار باید به دنبال متون متوسط و متخصص زنبورداری باشد.

اینترنت مملو از مطالب در مورد زنبورداری است. برخی از این محتواها واقعا عالی هستند و در کنار آنها نیز مطالبی یافت میشوند که خیلی مفید نیستند. علاوه بر این برخی از محتوایی که در اینترنت پیدا می‌کنید ممکن است سطحی باشند و در برخی جزئیات وجود نداشته باشند. این شکاف ها در جزئیات ممکن است شما را در موقعیتی مخاطره آمیز با کلنی های زنبور عسل خود قرار دهند.

با دانش زنبورداری خود و کمک یک زنبوردار باتجربه سعی کنید اطلاعاتی را که ممکن است در اینترنت در مورد زنبورداری پیدا کنید رمزگشایی کرده و به کار ببرید. علاوه بر این مقایسه اطلاعات ، از منابع مختلف برای تصمیم گیری و استفاده شما بسیار عالی است.

14 » با یک کندو شروع کنید
اشتباهات مبتدی زنبورداری - شروع با یک کندو

تصمیم شما برای شروع زنبورداری ممکن است با مانع تامین مالی مواجه باشد. با این حال دلیلی کافی برای این نیست که با یک کندو شروع کنید . ممکن است استدلال کنید که می‌خواهید ابتدا تجربه کسب کنید و سپس زنبورستان خود را گسترش دهید.

سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کندو، تفاوت زیادی با آنچه برای کندوهای اضافی نیاز دارید، ندارد. اقلامی مانند لباس محافظ، ابزار کندو و دستگاه استخراج عسل در سراسر کندوها استفاده می شود. با حذف این هزینه ها، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کندوهای اضافی بسیار کاهش می یابد.

بزرگترین مشکل داشتن تنها یک کندو این است که اگر در آن کندو مشکلی پیش بیاید، باید کار را در سال بعد از نو شروع کنید. این مشکل ممکن است افرادی که انگیزه ضعیفی دارند را از زنبورداری منصرف کند.
بهترین تعداد کندوی عسل برای مبتدیان بین 2 تا 5 عدد است. این تعداد کندو به شما عسل کافی را می دهد . خرید تجهیزات و ابزار برای مدیریت 2-5 کندو گران نیست. اگر در مدیریت کلنی های زنبور عسل موفق باشید، هنگام برداشت محصولات کندو ، درآمد خوبی دریافت خواهید کرد.

15 » برداشت در سال اول شما
اشتباهات مبتدی زنبورداری - برداشت در سال اول شما

خوشحالی در مورد لذت بردن از ثمره زنبورداری بسیار خوب است، اما در اولین سال زنبورداری خود انتظار برداشت نداشته باشید. در سال فعالیت زنبورهای خود رها کنید تا تمام منابعی را که جمع کرده اند برای خود نگه داری کنند.آنها به ذخیره خود برای بقا بیشتر از شما برای کسب سود نیاز دارند. عسل غذایی ذخیره شده برای زنبورها است و برای روزها و فصول سردی است که امکان یافتن غذا وجود ندارد. برداشت نکردن در سال اول در مورد موم نیز صدق می کند. مومی که از کندوها برداشت می کنیم شانی است که زنبورها روی قاب ها کشیده اند. از این شان ها برای پرورش یا نگهداری عسل استفاده می شود. اگر هر یک از شان ها را بردارید، زنبورهای خود را با فضای کمتری برای پرورش نوزادان یا نگهداری عسل باقی می گذارید .

برداشت عسل در سال اول از بدترین اشتباهات مبتدی زنبورداری است! این باعث می شود کلنی زنبور عسل فاقد ذخایر غذایی کافی در طول زمستان باشد. اگر در چنین  شرایطی کلنی در زمستان زنده بماند، در بهار هم نمیتواند میزان ذخیره را جبران نماید!برای سال اول اجازه دهید کلنی زنبور عسل قوی بماند. زیا با این کار میتواند بهتر به جستجوی شهد و گرده بپردازد و از خود دفاع از کند.

در سال اول زنبورداری از تجربیاتی که در مورد زنبورداری آموخته‌اید ، راضی باشید. همچنین باید احساس غرور کنید که با موفقیت یک کندوی عسل را در طول یک چرخه کامل سال نگهداری کرده اید و پیروز ظاهر شده اید. در سال دوم فعالیت در صورت تمایل می توانید عسل و سایر محصولات کندو را برداشت و عرضه کنید.
 

نتیجه !!

این اشتباهات رایج برای زنبورداران مبتدی قابل اجتناب هستند. هنگام شروع عملیات زنبورداری آنها را در نظر داشته باشید. علاوه بر این وقت خود را صرف تشویق افراد بیشتری برای شروع زنبورداری کنید.
قبل از راه اندازی زنبورستان خود هر آنچه می توانید در مورد زنبورداری بیاموزید و همچنین باید زمانی را به فکر کردن در مورد آنچه که ممکن است در عملیات زنبورداری شما اشتباه باشد اختصاص دهید و برای مقابله با آن آماده شوید.
گاهی اوقات در زنبورداری این سوال مطرح می شود که برای به هم ریختن زنبورهای خود و کل عملیات زنبورداری چه کاری را باید انجام ندهید. از این اشتباهات رایج زنبورداری در افراد مبتدی که قبل از شما دیگران مرتکب شده اند درس بگیرید و با استفاده از تاکتیک های ذکر شده در این مقاله از آنها اجتناب کنید.